dinsdag, mei 16, 2006

Vroege Voorjaarsavond ...



Het ongelezen boek viel bij hem neder,
Hij streek langs de ogen met een vage hand
En keek naar buiten: 't eerste lenteweder
Betoverde het schemerende land.

Er was een waas van het aanvanklijk lover
Om het afzonderlijke, zwarte hout,
En iets als zoelte zweemde de' avond over,
Maar waar de wind zijn vleugel sloeg was 't koud.

De lenten gingen en de lenten komen,
De wereld is een onverganklijk oord,
Waaraan de harten, eenmaal opgenomen,
Niet meer ontwijken dan door de ene poort.

Waarom dan zich in dromen te vergeten?
Laat het boek ongelezen. Wie dien 't deert?
Er is maar één ding dat wij zeker weten:
Dat eens de lente ons nimmer wederkeert.



J.C. Bloem
(Uit: Verzamelde gedichten
Amsterdam, 2002 )

DiDi 82: Avond

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat leuk dat je weer regelmatig meedoet. En een prachtig gedicht van Bloem!

Anoniem zei

Om even bij stil te staan...

MOLADY zei

alweer superschoon

Anoniem zei

Een beetje mistroostig, maar daaom ook weer wel mooi.

Anoniem zei

Dus geniet nooit met mate..
van de lente.

Anoniem zei

Beetje deprimerend gedicht, tenminste zoals ik hem opvat dan. Maar wel mooi.

Anoniem zei

toch wel jammer dat je hier niets meer mee doet...

Anoniem zei

Waar zit Berta tegenwoordig?

hansb zei

waar is de juf uit noord toch gebleven?

Anoniem zei

ik vind het een beetja apart, wie weet wat het betekend ??

Anoniem zei

ik moet voor school een gedicht analyse doen en heb dit gedicht gekozen, maar nu heb ik een probleem: ik heb geen idee wat het betekend!! wie kan mij A.U.B. helpen??